niet ingedaalde balletjes
Home
Forum
Woensdag 13 augustus 2008 | 19:38 uur
Floris is van april 2008 en bij zijn laatste coctail enting kwamen we er achter dat zijn balletjes helemaal niet ingedaald zijn.... Zijn er hier nog meer mensen die dit hebben meegemaakt met hun cavalier ? Wij gaan hem sowieso laten castreren en dan moet hij dus geopereerd worden. De dierenarts zei dat het een lastige operatie is... Lekker vooruitzicht dus. Maar goed, als er iemand dit herkent kan die mij dan hier over inlichten. Groetjes Sasja
Sasja ( Famke & Floris)
| 1354 berichten
Om een reactie toe te voegen, moet je eerst inloggen.
Pagina | 1 | 2 | 3 |
Woensdag 13 augustus 2008 | 20:02 uur
hallo
onze tygo is nu 2 jaar en heeft nog steeds zijn balletjes niet en die komen dus niet meer.
heeft nergens last van.en castreren ook nooit aan gadacht.waarom zou je dat doen.
gr anja
Tygo & Anja
| 26 berichten
Woensdag 13 augustus 2008 | 20:04 uur
Ik had ergens gelezen dat er tumoren kunnen ontstaan en dat de reutjes vrouwelijk gedrag kunnen vormen ofzo iets. Nou lijkt het me veiliger om hem dan te laten castreren maar daar wacht ik uiteraard mee tot hij een jaar is ...
Bedankt voor je reactie
Sasja ( Famke & Floris)
| 1354 berichten
Woensdag 13 augustus 2008 | 20:10 uur
hoi ik merk bij tygo geen vrouwelijk gedrag.de dierenarts heeft het ook nooit over castratie gehad dus verder weet ik het ook niet.maar je heb nog even he hij is nog maar net 4 maanden even aan kijken beslissen kan je altijd nog toch.
gr anja
Tygo & Anja
| 26 berichten
Woensdag 13 augustus 2008 | 20:11 uur
Hoi tygo en anja,,ik heb het nog even opgezocht en je kunt het nalezen op de site van WHG DIERENARTSEN en dan bij zoeken moet je even CRYPTORCHIDIE intoetsen . Dan krijg je het hele verhaal .... succes en nogmaals bedankt
Sasja ( Famke & Floris)
| 1354 berichten
Woensdag 13 augustus 2008 | 20:14 uur
anja die balletjes kunnen ook nog wat later indalen hoor ,
groetjes jeannette
lovely dogs
| 1105 berichten
Woensdag 13 augustus 2008 | 20:20 uur
hmm mijn dierenarts zei dat er na een half jaar toch echt nog maar heel weinig kan is dat het nog gebeurt dus laat staan na 2 jaar zoal het hondje van tygo en anja. Maar wie weet zijn de wonderen de wereld nog niet uit...
Sasja ( Famke & Floris)
| 1354 berichten
Ik denk dat je het eea moet overleggen met de fokker, dit is duidelijk een aangeboren afwijking en je fokker is volgens de wet aansprakelijk voor het welzijn van zijn puppen. Eventuele -operatie-kosten zijn voor de fokker.
Jantine Zwartjes
| 54 berichten
huh kan dat echt nog na 2 jaar ?mij is altijd verteld het eerste jaar en dan niet meer de dierenarts kan ze ook niet voelen alleen een leeg zakje
gr anja
Tygo & Anja
| 26 berichten
Woensdag 13 augustus 2008 | 20:21 uur
Het tweede balletje van Bas daalde pas met 8 maanden in en ik hoorde dat het soms zelfs wel een jaar kan duren voor de balletjes indalen. Over het wel of niet weghalen van een niet ingedaald balletje zijn de meningen van dierenartsen verdeeld.
es
| 395 berichten
Woensdag 13 augustus 2008 | 20:32 uur
Het zou kunnen dat ze alsnog indalen hoor want dat kan zelfs tot 1 jaar.
Mocht dit niet het geval zijn en ze bijvoorbeeld niet in de lies zitten zoals bij onze Bowie het geval is, moet je er wel rekening mee houden dat het inderdaad een heel zware ingreep kan worden.De DA moet dan immers in de hele buikholte op zoek gaan.
Dat het niet indalen een oorzaak zou zijn voor kwaadaardige gezwellen word hoe langer hoe meer door DA's (lees profesoren in diergeneeskunde) niet ontkent maar het percentage is volgens velen zo klein dat ze daarom niet persé gaan opereren.
Wij hebben, na veel speurwerk op internet en gesprekken met artsen, alvast besloten om in Bowie niet te laten snijden.Bowie word 3 jaar in september.
Zijn gedrag is trouwens identiek aan dat van onze andere reu.
karina
| 100 berichten
Woensdag 13 augustus 2008 | 20:35 uur
wij gaan zeker ook nog met een andere arts praten om te vragen wat hij ervan vind. Ik wil gewoon meer zekerheid voor ik hem laat opereren
Sasja ( Famke & Floris)
| 1354 berichten
Woensdag 13 augustus 2008 | 22:29 uur
Het manneke is nog maar net 4 maanden, het kan nog wel tot meer dan een jaar dat het nog indaalt, en als hij nergens last van heeft zou ik dat zo niet doen. Het is natuurlijk wel lekker voor de dierenarts, heeft hij weer wat verdient. Ja hoor kijk als het nu echt nodig is dan is het een ander verhaal. Maar hij kan daar echt nu nog niks over zeggen. En die whg dierenartsen weten echt wel waar ze het over hebben.
jennie
| 1165 berichten
Woensdag 13 augustus 2008 | 23:16 uur
Cryptorchidie wil zeggen dat niet beide testikels in het scrotum zijn ingedaald. De testikels zitten dan nog in de buikholte of in het lieskanaal. De temperatuur in de buikholte is te hoog voor de testikels. Zaadcellen worden alleen geproduceerd bij een lagere temperatuur. De meeste cryptorchide reuen zijn dan ook steriel, doordat er geen zaadcellen geproduceerd kunnen worden. Een cryptorchide reu kan dan ook niet ingezet worden voor de fokkerij en er kan met deze reu ook niet geshowd worden.
Het risico bestaat dat een niet ingedaalde testikel op latere leeftijd gaat ontaarden en dat deze dan alsnog verwijderd moet worden. Er kan een kwaadaardige woekering ontstaan, uitgaande van de sertolicellen in de testikel(s) die achtergebleven zijn in de buikholte. Deze tumoren zaaien niet uit, maar produceren te veel vrouwelijke hormonen waardoor de reu feminisatie verschijnselen gaat krijgen. Dit kan zich uiten in dikker worden, haaruitval en het opzetten van de tepelklieren.
Wetenschappelijk is onderzocht dat het risico van de narcose niet opweegt tegen de kans op een tumoreuze ontaarding van een achtergebleven testikel. Het beste advies is dus om de testikel zo lang mogelijk te laten zitten.
Francis van Slooten
| 673 berichten
Donderdag 14 augustus 2008 | 00:11 uur
Donderdag 14 augustus 2008 | 00:16 uur
Donderdag 14 augustus 2008 | 00:17 uur
Donderdag 14 augustus 2008 | 12:24 uur
Hoi Sasja,
Ik heb ook een reutje (is nu 2,5 jaar oud) waarvan één balletje niet is ingedaald. Als hij 5-6 jaar oud is zal ik het niet-ingedaalde balletje bij hem laten verwijderen (de ingedaalde laat ik gewoon zitten), omdat na deze leeftijd het het risico op het ontstaan van een testistumor groter is. En omdat je een testikel die in de buik zit lastig in de gaten kan houden, wil ik het risico liever niet lopen.
Tegenwoordig kan je de testikel(s) laparoscopisch laten verwijderen en dit is relatief een kleine ingreep. De hond hoeft geen grote buikoperatie te ondergaan waarbij ze letterlijk op zoek moeten gaan naar de achtergebleven balletjes. Dus mocht je toch voor een castratie gaan (wat dus eigenlijk de eeste jaren van zijn leven niet hoeft), dan zou ik persoonlijk voor een laparoscopische castratie gaan. Kijk eens op de site van kliniek Westland:
http://www.dierenkliniekwestland.nl
Hier staat ook een filmpje van een laparoscopische operatie van een cryptorche reu op.
Groetjes, Karin
Karin St.
| 192 berichten
Donderdag 14 augustus 2008 | 18:10 uur
dat ze tumoren krijgen van niet ingedaalde balletjes is al lang achterhaald.........is niet waar
en als ze in de buikholte zitten lekker laten zitten...ze zijn niet groter dan een spelde knop
als ze in de liezen zitten kun je het misschien nog naar beneden masseren .....zo niet dan moet je in de gate houden dat z3e niet groter worden ..............en als ze groter worden dan pas laten weg halen
nikèdog2000
| Gastaccount
Donderdag 14 augustus 2008 | 19:28 uur
Hoi!
Nou, helemaal achterhaald is het niet (tumoren die ontstaan in de niet-ingedaalde testikels). Maar vroeger adviseerden de DA om direct de ballen te laten verwijderen ivm deze tumoren. Dit is inderdaad overdreven. Dat de testikels in de buik een iets grotere kans op tumoreuze ontaarding hebben is wel een feit. Maar dat gebeurd pas als de hond ouder is (6+). Ook zijn het in de meeste gevallen goedaardige tumoren en kunnen dus niet uitzaaien. (Ze kunnen wel andere klachten veroorzaken). Een nadeel is dat ze inwendig zitten en je ze dus niet in de gaten kan houden. Het wel of niet opereren is natuurlijk geheel aan de baas zelf, aangezien een operatie ook risico's met zich meebrengt. Het is een afweging die je moet maken. Maar nogmaals, in testikels die in de buik zitten ontstaan wel vaker tumoren dan testikels die uitwendig liggen (recent onderzoek: Tijdschrift der DGK). De testikels zijn trouwens niet speldenknop groot (tenzij ze onderontwikkeld zijn). Je kunt ze, als je een beetje geoefend bent, voelen in de buik of lies.
Groetjes, Karin
Karin St.
| 192 berichten
Donderdag 14 augustus 2008 | 19:50 uur
hoi karin, bedankt voor de goede uitleg. Ik wist niet dat het ook via een relatief kleinere operatie kan, dat zou helemaal te gek zijn. Wij willen zeker geen risico lopen dat hij tumoren krijgt op latere leeftijd dus laten wij ze wel verwijderen.... Dat is natuurlijk ieder voor zich.
Sasja ( Famke & Floris)
| 1354 berichten
Donderdag 14 augustus 2008 | 20:39 uur
Hoi!
Ja inderdaad, dat is ieder voor zich.

) Het is alleen al goed van je dat je er over nadenkt en niet klakkeloos het advies van de DA overneemt.
Jouw hondje is beiderzijds cryptorch toch? Dus beide balletjes zijn niet ingedaald? Je moet er dan wel rekening mee houden dat je hem dus ook gelijk castreerd. Ik weet niet wat voor 'typetje' je hondje is, maar de keus om mijn hond niet te castreren is dus vanwege zijn gedrag. Hoagy is geen stoere reu en is erg onderdanig naar vanalles en nog wat. Castratie maakt een onzekere reu vaak nog onzekerder. Ik zou persoonlijk de castratie van jullie reutje zo lang mogelijk uitstellen, om hem zo lang mogelijk te laten ontwikkelen. Niet alleen fysiek dus, maar ook geestelijk. En dan heb je natuurlijk ook nog de veelbeschreven vachtveranderingen die ons ras vaak ondergaat als hij wordt gecastreerd. Zijn toch ook dingen die je mee wil nemen in je overweging. Het weghalen van zijn balletjes heeft geen haast. Het kan altijd nog.
En inderdaad, fijn dat er laparoscopie bestaat hè? Een klein sneetje, korte operatie en dezelfde dag weer op de been!
Groetjes, Karin
Karin St.
| 192 berichten
Vrijdag 15 augustus 2008 | 13:23 uur
Misschien omdat ik het dagelijks meemaak, maar ik vind het narcoserisico tegenwoordig zo minimaal, zeker bij een gezonde hond, dat ik het daarom zeker niet zou laten. Je moet aleen bij jezelf nagaan of je het het allemaal waard vindt. Het risico van tumoren is er wel degelijk, maar echt minimaal. Het risico op mammatumoren bij niet gesteriliseerde teven is vele malen groter en toch zijn er veel mensen die hun teefje in tact laten. Ik zou het zelf niet doen denk ik, tenzij je straks vervelend gedrag gaat merken bij je hond wat duidelijk hormonaal is, dan kun je altijd nog overwegen om te castreren. Probeer rustig na te denken en je niet gek te laten maken door allerlei wilde verhalen. En doe uiteindelijk waar je zelf helemaal achter staat. Veel succes met je beslissing.
Dorien
| 1129 berichten
Vrijdag 15 augustus 2008 | 15:49 uur
De vader misschien ene Willow?
Die kerel geeft aan geen ene puppekind ballen door!!
anoniempje
| Gastaccount
Vrijdag 15 augustus 2008 | 20:51 uur
mijn advies is niet laten opereren
tinus
| Gastaccount
Pagina | 1 | 2 | 3 |
Om een reactie toe te voegen, moet je eerst inloggen.