Graag advies en antwoord op vragen
Home
Forum
Maandag 8 februari 2010 | 10:30 uur
Hallo,
Binnenkort trek ik in mijn eigen huisje en voor de gezelligheid wil ik graag een hondje.
Ik heb voor mezelf al bepaald aan welke “eisen” mijn hondje dan moet voldoen. Maar ik heb nog wel een aantal vragen.
* Ik heb gelezen dat een Cavalier wel een sportief hondje is. Maar wat is een sportieve hond? Is een Cavalier ook geschikt om bijvoorbeeld mee te gaan hardlopen? (afstanden tot 10 km)
* Ik heb ook gelezen dat een Cavalier het niet fijn vind om alleen te zijn. Ik werk 36 uur per week, mijn ouders halen de Maltezer van mijn zus altijd op, en dat willen ze ook met mijn hondje doen. Maar hij is dan wel ongeveer 4 uur per dag alleen thuis. Is dat te lang? Of kan je hem dit aanleren?
* Ik heb samen met mijn zus met haar Maltezer een puppy cursus gevolgd. Ik ben van plan om met mijn pup dan ook een puppycursus te volgen. Het leek mij ook leuk om verder te gaan met andere cursussen.
Vind een Cavalier een behendigheidscursus ook leuk?
* Haart een Cavalier ook uit? Of is het net als met een Maltezer dat je de losse haren eruit moet kammen?
* Ik ben niet van plan om shows met de Cavalier te gaan lopen. Het moet gewoon een gezellige “huishond” worden. Wat kost een “huishond” Cavalier pup ongeveer?
* Zijn er in de omgeving van Groningen goede “fokkers” waar ik een gezonde pup kan kopen?
* Het is misschien een domme vraag,

maar hebben de verschillende kleuren Cavaliers nog verschillende karaktereigenschappen? Ik vind een Tri-color helemaal geweldig, en het zou jammer zijn als de tri-color pup juist een heel rustig karakter heeft terwijl ik graag een ondeugende hondje wil.
Ik hoop dat jullie mij antwoord kunnen geven op mijn vragen zodat ik een goede keuze kan maken of de Cavalier een geschikt hondje is.
Alvast bedankt!
Lydia
Liedje
| 1 berichten
Om een reactie toe te voegen, moet je eerst inloggen.
Maandag 8 februari 2010 | 10:42 uur
Wat goed dat je je zo inleest meid!!
Als je cavje een jaar of anderhalf is dan kun je daar voor gaan trainen en dan moet dat best lukken hoor! Als ze klein zijn mogen ze natuurlijk nog niet zoveel lopen. Vier uur per dag kan hij best alleen zijn; maar met een pup moet je dat natuurlijk heel langzaam opbouwen (maar dat is met elk ras). Mijn Guus doet met heel veel plezier en zeer zeker niet onverdienstelijk behendigheid! Hij is gek op trainen. Gehoorzaamheid vond hij ook leuk. Er zijn hier wel meer Cavs die behendigen of zelfs obedience of doggydance doen. Een cavalier verhaart gewoon. Dus je zult altijd wat haren vinden op je kleding en in huis. Maar het valt met die van mij erg mee. Als je ze niet laat helpen blijft de vacht mooier en is het verharen ook minder. Rond de 900 euro kost een huishondje geloof ik. Mijn fokker zit in Noord-Brabant, kijk maar bij Guus. Zij doet er alles aan om gezonde hondjes te fokken. Vertel je fokker gewoon ook dit verhaal. Die kunnen je het best helpen met het toekomstige karakter. Mijn Guus is dus een tri en je ziet al aan zijn hoofd wat een apenkop hij is. Maar we hebben van jongs af aan met hem getraind en veel buiten doorgebracht. Hij is dus zeer zeker een sportief hondje geworden. Danny is dat overigens ook hoor. Hij zou het geweldig vinden om te hardlopen denk ik. Maar Danny leert wat moeilijk omdat dat niet van pup af aan met hem is gedaan. Daarom doet hij op het ogenblik geen cursus meer.
irene
| 4421 berichten
Maandag 8 februari 2010 | 11:06 uur
Hoi,
Inderdaad super van je dat je eerst informatie zoekt voor je aan een hondje begint.
Onze Laika is ook een tricolour en die hebben we gekregen toen ze ruim 1 jaar oud was.
Het is een super lief ras maar ...wel met gezondheidsproblemen (kijk maar even bij de topics )
Wij fietsen heel veel met Laika (ze rent dan naast de fiets mee ) en met af en toe een pauze om even bij te komen...hebben we dit al op gebouwd tot ongeveer 7,5 k.m.
Ook vind ze het erg leuk om van alles te leren en doet ze graag heel ondeugende dingen in huis.
Ze is een paar keer in de week 3 tot 4 uurtjes alleen in huis en dat gaat super...maar weet wel dat een pup dit moet leren en dus niet in 1 keer kan.

Wens je in ieder geval veel plezier met hetuitzoeken met van alles
jackie1970
| 750 berichten
Maandag 8 februari 2010 | 11:31 uur
Hoi Lydia, ook ik ben de trotse bezitster van een Tricolour Teefje van 5 jaar...zij zit regelmatig een paar uurtjes alleen, en vindt dit geen probleem, ze is nogal lui van aard en slaapt de hele ochtend door. ik heb haar geadopteerd bij kennel Trusties In Nieuwlande bij Coevorden, en dat is een hele goede en verantwoorde fokster van Cavaliers..en ik moest 2 uur rijden om daar te komen, maar Jazz is het absoluut waard. haar site : www.trusties.net ga maar eens kijken, en bel haar anders op of stuur haar een mailtje..dan kun je aan haar al je vragen kwijt, en ze zal je een eerlijk antwoord geven... ik geloof zelfs dat ze pupjes heeft op dit moment, of Henk Karnemelk van Kennel Ardagans..dat is ook een favoriet van de topicleden..die kan je ook alles vertellen, en heeft volgens mij ook een paar prachtige pups ter adoptie...heel veel succes
tantetuin
| 2032 berichten
Maandag 8 februari 2010 | 11:38 uur
wat goed dat je je voorbereid. Op dit moment heb ik een nestje. Ouderdieren zijn getest en ik woon ook nog vlak bij je, nl in Opeinde, vlakbij Drachten. Je bent welkom om een bezoekje te brengen en al je vragen te stellen. Mijn website is
http://hondenschoolshanna.nl Groetjes van Esther
Esther Zwaagstra
| 1749 berichten
Maandag 8 februari 2010 | 11:41 uur
o ja en behendigheid vinden ze erg leuk dat doe ik met Chantal en met Katie doe ik aan doggydance. Met Ilse en Laika en Chantal heb ik obedience mee gedaan en ook dat vinden ze leuk om te doen. Groetjes van Esther
Esther Zwaagstra
| 1749 berichten
Maandag 8 februari 2010 | 12:09 uur
Zo ben ik ook ooit 7 jaar geleden begonnen met eerst alles inlezen, dan kom je niet voor verassingen te staan. Het meeste is al geschreven, maar ik zou inderdaad naar een fokker gaan, die graag meer vragen wilt beantwoorden, verantwoordelijk met zijn dieren omgaat. Mijn(3) honden 6-7-9(herplaatser) jaar, kunnen gemakkelijk 4 uurtjes alleen thuis blijven, niet dat ik het dagelijks doe, maar het hoeft geen probleem te zijn, en heb het vanaf kleins af aan opgebouwd. Het zijn 3 totaal verschillende honden, de 1 heeft zoiets van loop zelf maar(arrogant ding), de ander struint door struiken en bosjes(viespeuk), en nog 1, die niet van mijn zijde afwijkt, maar gaat uit dr dak als ik een stok heb om te gooien.Dat arrogante ding komt van kennel ardagans vandaan, maar ze heeft een zacht en lief karaktertje, is met 7 jaar(nog) gezond, geen hartklachten etc.

Neem een kijkje en luister naar je intuitie, maar kijk wel uit, ze zijn zeer verslavend.
Rolanda
| 2108 berichten
Maandag 8 februari 2010 | 12:37 uur
Hoi Liedje, ik heb ook een (beeldschone...)

tricolor, kijk maar bij mijn profiel en klik ook op Friso's foto, dan zie je er nog twee meer.
Het is een heel rustig hondje. Hij vond het best leuk om een stukje achter de fiets aan te hollen, maar dat werden nooit kilometers. Sinds een hartruis bij hem geconstateerd is, laat ik hem absoluut niet meer achter de fiets aanlopen.
Ik laat als vrijwilliger veel verschillende honden uit en dan kan ik toch echt wel zeggen dat de Cavaliertjes rustige honden zijn, bijvoorbeeld in vergelijking met Jack Russels of andere kleine terriers, die zijn mijns inziens veel pittiger.
Een Cavalier verhaart overigens het hele jaar door, hij heeft niet echt een rui-periode. Ik wens je veel sukses met je beslissing.Groetjes van Jantien en Friso.
jantien en friso
| 990 berichten
Maandag 8 februari 2010 | 13:17 uur
Ester@
Wat een prachtige site!!!
Ria
| 312 berichten
Om een reactie toe te voegen, moet je eerst inloggen.