Leren alleen huis blijven
Inloggen | Registreren

Jarige leden

08 september
jopie
08 september
nannyjoy
08 september
jokev
08 september
ruby2
08 september
Daniyal
Bekijk alle verjaardagen

Leren alleen huis blijven

Home > Forum >

Dit topic hoort bij het dossier: Opvoeding & Gedrag

Dinsdag 9 maart 2010 | 11:36 uur
Onze Fred is nu 16 weken en ik ben vandaag begonnen om hem te leren alleen thuis te blijven. Ik werk niet maar wil wel natuurlijk zo af en toe eens boodschappen doen en op visite kunnen zonder Fred. Ik ben begonnen met hem een kwartiertje alleen te laten, voordeur uit, deur op slot en ben gaan staan luisteren. De eerste 8 a 10 minuten piepen en jammeren en de laatste minuten was hij stil. Toen ik weer binnen kwam, deur van het slot, voordeur open, gang deur open en naar de bench liep, deed hij net als of hij al die tijd had liggen slapen en gaf geen kik en rekte zich uitgebreid uit toen de bench weer open ging, dus ik heb goede hoop dat hij snel zal wennen. Hoe hebben jullie het jullie hondje geleerd en hoe vaak per dag ga je een kwartiertje weg in het begin en na hoe veel tijd/dagen blijf je steeds langer weg. Alvast bedankt oor jullie reactie's Groetjes van Lida en fred
user lida57 | 39 berichten

Om een reactie toe te voegen, moet je eerst inloggen.

Dinsdag 9 maart 2010 | 11:39 uur
Een kwartiertje is te lang om mee te beginnen in mijn optiek. Je begint met een minuut of wat. Doe hem meerdere keren op een dag even een minuutje of wat in de bench. Gewoon zodat hij went dat hij daar gewoon af en toe in zit. Daarna kun je eens de kamer gaan verlaten of zelfs het huis. Doe niet overdreven blij als je terugkomt, doe alsof het de gewoonste zaak van de wereld is. Nooit de bench opendoen of teruggaan als hij zit te janken in de bench. Altijd wachten tot hij even stil is.
user irene | 4421 berichten
Dinsdag 9 maart 2010 | 11:48 uur
Sorry, ik was vegeten te vermelden dat Fred al gewend is aan de bench, hij slaapt er s'nachts in en als wij gaan eten gaat hij vanzelf al in de bench liggen. Dit heb ik hem zo aangeleerd zodat wij maar ook hij zelf een moment van rust heeft. Hij gaat er zelf ook regelmatig in liggen[ afwisselend met zijn mandje] om even uit te rusten en op een botje te kluiven. Ook is hij al gewend dat ik regelmatig de kamer uit ga en dan boven bezig ben met b.v. de was en daar heeft hij geen moeite, ook al is dat soms een half uur. Vandaar dat ik een kwartiertje wel aan durf.
Dinsdag 9 maart 2010 | 11:54 uur
nou dat gaat wel goed komen bij jullie hoor! ik ben eerst in huis weggeweest zeg maar. Deed sam in de bench en ging dan naar boven om te strijken, bedden opmaken enz. enz. sam kreeg wel telkens een klein koekje als ze in de bench moest. Ik zei telkens het zelfde als ik weg ging. Goed op het huis passen, vrouwtje is even weg. Koekje en weg was ik. Sam heeft nooit gepiept of geblaft.Ik heb het dus eerst in huis gedaan. Ik moet zeggen dat ik met een kwartier begonnen ben en omdat goed ging heb ik het snel opgebouwd tot een uurtje. ach, als ik boven achter de pc zat was het uur zo om en ik hoorde nooit iets. Dan hoor je ook of je hondje piept. en wat irene zegt vind ik ook: niet uit de bench laten als ze blaffen of piepen.pas als ze stil zijn los llaten succes mirella en sam
user knofje | 310 berichten
Dinsdag 9 maart 2010 | 11:55 uur
Na hoeveel tijd begon hij te piepen? Vanaf daar kun je gaan uitbouwen. Begon hij meteen dan zou ik gewoon een aantal keer naar buiten gaan de deur op slot doen en meteen weer er vanaf en naar binnen.
Dinsdag 9 maart 2010 | 13:00 uur
Fred piept niet meteen want hij is de bench wel gewend, hij begint te piepen als hij hoort dat ik de voordeur uit ga en op slot doe. Als mijn man of dochter weggaan doet hij dat niet meer, daar is hij nu aan gewend. Misschien toch inderdaad de voordeur open en dicht doen en op slot en dan meteen weer terug. Lijkt mij wel dat ik hem in de bench laat zitten tot hij stil is ook al ben ik weer anwezig, wil hem niet aanleren dat hij er uit mag als hij piept. Veel geduld hebben natuurlijk en misschien tijdelijk oordopjes aanschaffen, ha, ha.
Dinsdag 9 maart 2010 | 13:11 uur
Ik ben het helemaal met je eens
Dinsdag 9 maart 2010 | 13:24 uur
Volgens mij ben je goed bezig lida. Gewoon verder doen waar je mee bezig bent
user annick milo&snoopy | 1009 berichten
Dinsdag 9 maart 2010 | 15:30 uur
Ik vind het echt ongeloofelijk als ik lees dat het pupje NOOIT blafte of piepte in de bench... Hier is het alle dagen van dat!! Ze is al zes maanden. Ik denk dus dat ze verlatingsangst heeft. Ze blaft tegenwoordig voor vele dingen; als ze buiten wil, als ze binnen wil, tijdens het spelen, als we maar héél eventjes in een andere kamer zijn..... vreselijk is dat!! Hoe zou je dat kunnen afleren?? MERCIEKES
user Woefje | 125 berichten
Dinsdag 9 maart 2010 | 15:39 uur
geen gevolg geven aan dat blaffen en piepen. Het kis een manier om aandacht te vragen en waarschijnlijk zijn jullie daar onbewust op in gegaan met als gevolg dat ze weet, als ik blaf of piep krijg ik aandacht. Ze zijn zo slim
Dinsdag 9 maart 2010 | 15:42 uur
Heb het gevoel dat het al te laat is... Hoe kan je dat negeren? Smorgens bijvoorbeeld blijft ze blaffen tot je opstaat... en we moeten ooit eens opstaan natuurlijk, als we moeten wachten tot ze stopt lagen we nog in ons bed
Dinsdag 9 maart 2010 | 15:46 uur
Een paar minuten vooruitgang, vanmiddag weer eventjes een kwartiertje weggegaan [ ben stiekum binnen gebleven],nu de eerste 4 minuten piepen en daarna stil. Ben na 15 minuten stilte weer terug gegaan, wel eerst deur van het slot en voordeur open en dicht en Fred gaf geen kik en had ook geen haast om uit de bench te gaan. Hij slaat dus alleen aan als de voordeur open en dicht gaat bij het weggaan. De rest van de week maar goed oefenen met een kwartier a twintig minuten en volgende week een half uurtje en zo verder. Ga wel ook deze week afwisselend door de schuurdeur want daar ga ik ook regelmatig uit als ik op de fiets ga en onze schuur is inpandig.
Dinsdag 9 maart 2010 | 16:34 uur
woefje, je hebt zelf een topic geopend met als titel: nog steeds een vroege vogel. Lees dit nog eens helemaal over, daar staat de hele uitleg al eens beschreven. Groetjes Annick en de doggies
Dinsdag 9 maart 2010 | 19:43 uur
Ehmm weet niet of het de goede tip is, maar dit is wat ik zelf doe. Ik begin al te zeggen, dat ik boodschappen ga doen(ook al is het savonds), pak mn jas en tas, en dan kijken ze al..ok we krijgen nu iets lekkers. Dan zeg ik, ik ga weg, pak een koekje voor ze en ze moeten in hun mand, en zeg ze dan braaf te zijn, en dat ik zo terug ben. Ze weten dus dat ik dan wegga, het is gewoon een ritueel, wat hun toch associeert met dat het goed is. Helaas moet ik het niet vergeten want dan gaan ze mijn acceptgiro's die op tafel liggen, verscheuren en mijn vuilniszak verplaatsen
user Rolanda | 2108 berichten
Woensdag 10 maart 2010 | 07:59 uur
woefje je hebt gewoon een heel duur wekkertje aangeschaft.
user tantetuin | 2032 berichten
Woensdag 10 maart 2010 | 08:50 uur
hoi ik vind dat je het prima doet, behalve dan dat je de dingen een naam moet geven, je gaat weg om bijv boodschappen te doen, en ga dat ook doen, en niet om de deur gaan staan luisteren, een hond is niet dom, die hoort jou echt wel. dan ga je naar je werk, zeg dan ook dat je weg gaat, dan weet de hond door de naam hoelang jij ongeveer weg bent, en hij zal eraan wennen. altijd duidelijk zijn naar je hond, dat wekt het meeste vertrouwen. en vooral als die piept en je hoort het toevallig, nou jammer dan, maar je gaat wel weg, geen uren maar je gaat terug als jij dent dat je terug moet , en niet de hond dat vind dat je te lang weg bent. ik heb mijn honden nooit langer dan 4 uur alleen gelaten, dat is het uiterste en anders zoek ik een opas adres. gr van albert en de pootjes van zijn twee helden
user visscher | 992 berichten
Woensdag 10 maart 2010 | 09:16 uur
Ik zeg ook tegen Fred dat ik weg ga om boodschappen te doen enz. en kom zeker niet terug als hij piept. Ik heb de eerste paar keer staan luisteren omdat ik toch wou weten wat hij zou doen omat het toch heel vervelend voor de buren zou zijn als hij constant zou blaffen of piepen, gelukkig is dat niet het geval. Mijn buurvrouw is niet altijd thuis vanwege haar werk maar ik heb nu met haar afgesproken dat ik ook op tijden weg ga als zij thuis is zodat zij verslag kan uitbrengen. Het gaat er dan vooral om als ik wat langer weg ga. Mijn buurvrouw vind het totaal geen probleem als hij even blaft of piept, zij heeft zelf ook een hond en zo zegt zij"die heeft het ook moeten leren om alleen thuis te blijven." Groetjes van Lida en Fred
Woensdag 10 maart 2010 | 09:34 uur
ik geef ook de dingen een naam. Bv vrouwtje gaat de kindjes halen, dan weten ze dat ik maar heel kort weg ben. Vrouwtje gaat boodschappen doen, dan ben ik wat langer weg, ze zien dit ook want dan gaan de grote groene boodschapzakken mee. En als ze gek gaan doen omdat ik mij klaarmaak en ze mogen niet mee dan zeg ik gewoon jullie moeten blijven. Dan stoppen ze onmiddellijk met gek doen en gaan met z'n tweetjes staan kijken Ook 's avonds is het een ritueel. TV gaat uit en ik zeg we gaan slapen hé, dan gaan ze alle twee naar de bench want ze weten dat ze dan nog een snoepje krijgen gevolgd door een slaapwel, tot morgen
Donderdag 11 maart 2010 | 10:37 uur
de dingen een naam geven lukt niet, ze wordt hier alleen nog maar banger dan want ze denkt dat er iets is... Het lijkt bij velen allemaal zo vlekkeloos te verlopen... soms ben ik ten einde raad...
Donderdag 11 maart 2010 | 12:01 uur
Of je nu boodschappen keutel of poepchinees zegt, de hond weet het echt niet hoor het is je toon die hij geruststellend ervaart of je lichaamstaal. Die van mijn vraagt? Albert heijn of de Aldi Sorry maar ik heb altijd gewoon het opgebouwd zoals Irene zegt snachts ga je toch ook bij ze weg? En dan janken ze ookn iet meer in de bench toch? Gr Jess
user Jessie | 1159 berichten
Donderdag 11 maart 2010 | 16:07 uur
S'nachts weggaan of overdag weggaan vind ik toch wel heel anders, behalve dan dat je weggaat. De hond heeft wel in de gaten of je nog in huis bent of niet en je doet ook andere dingen bij het weggaan. Iedereen leert zijn hond dingen op een andere en eigen manier, dat is juist zo leuk om te lezen. Je haalt de dingen die jouw aanspreken er uit en probeert het met je eigen hondje en je hoopt dan dat het werkt Dat is juist zo leuk aan deze site, de diverse meningen en tips.
Donderdag 11 maart 2010 | 16:38 uur
dat vind ik ook, een menskan altijd wel iets bijleren
Donderdag 11 maart 2010 | 17:33 uur
Lida, zo te lezen ben je heel goed bezig!! Komt helemaal goed! Wij zeggen ook altijd wat we gaan doen. Dan weet hij ongeveer wanneer we terug komen. Daarbij zeggen we ook 'Izzy even slapen in de bench' en dan pakken we wat lekkers en leggen dat in de bench. Hij gaat dan meteen lekker liggen. Heel af en toe wilt hij wel eens blaffen (2x of zo) maar dan weet ik ook dat hij nog te veel energie heeft en ben dat dan ook zelf schuld. Normaal zorg ik ervoor dat hij van te voren een dik uur gewandeld heeft. Dat is het nadeel van een vaste structuur. Als je even moet afwijken is het wel moeilijk voor hem.
user Miriam en Izzy | 650 berichten

Om een reactie toe te voegen, moet je eerst inloggen.

Foto's
Homepage | Sitemap | Contact | Colofon | Veel gestelde vragen | Hondenpage