Homepage | Inloggen | Registreren |

trap op, trap af

Dit topic hoort bij het dossier: Opvoeding & Gedrag

Vrijdag 17 mei 2013 | 13:19 uur
Maxim is nu bijna 4 mndn, hij kan de trap op maar terug naar beneden durft hij niet. trap is bekleed met tapijt en zeker niet stijl ook niet gevaarlijk, men andere cavalier gaat flink naar beneden. misschien is maxim nog te jong daarvoor ? k hoop dat hij geen bang heeft en hoe kan ik hem leren naar beneden te gaan ?
usermoonen | 7 forumberichten

Om een reactie toe te voegen, moet je eerst inloggen.

Vrijdag 17 mei 2013 | 13:52 uur
Hier moeten ze ook trap lopen omdat wij een ander soort huis hebben (woonkamer en keuken op 1e etage) tot een maand of 7 hebben we beiden honden gedragen...volgens mijn DA is het niet verstandig een hond voor die tijd trap te laten lopen...
Juul glipte wel eens weg maar races nu als ze de kans krijgt de trap op en af....ze is al 3keer naar beneden getuimeld omdat ze danst en springt op de (open!) trap...ze is met haar 6 kg zo klein ze zou er zo tussendoor kunnen...we hebben wel antislip profielen erop gemaakt.
userBrigg | 1009 forumberichten
Vrijdag 17 mei 2013 | 13:53 uur
Bericht is gewijzigd op vrijdag 17 mei 2013 om 13:57 uur

Ik had een poosje terug ook zo'n vraag. Het is eigenlijk beter voor hem om niet naar beneden te lopen ivm het ontbreken van sleutelbeenderen. Ik sjouw Daisy dus 9 van de 10 x naar beneden maar soms voorkom ik het niet en is ze al beneden voor ik het weet. Laatst nog een hartverzakking omdat ze zo snel naar beneden ging en de laatste treden oversloeg. Ik durfde haast niet te kijken maar ze stond kwispelend naar boven te kijken.
Ik denk dat je hem moet trainen met wat lekkers, vanaf zo de 3e tree ofzo?
userThea en Daisy | 1908 forumberichten
Vrijdag 17 mei 2013 | 14:00 uur
Ik heb begrepen dat ze het eerste jaar nog niet eens trap mogen lopen ivm de gewrichten. Ik heb Enzo dus inderdaad geen trap laten lopen en daarna ging het ook in een keer goed.
userEnzo | 535 forumberichten
Vrijdag 17 mei 2013 | 14:15 uur
is beter te wachten tot ie wat ouder is. Keli heb ik bijna het eerste jaar trap op en af gedragen. Daarentegen kwam Durda hier met 13 weken en die was me al snel te vlug af en vloog zelf trap op en af voordat ik hem op kon tillen. Hij zag zijn grote vriend (Keli was toen ruim een jaar) dit doen en alles wat Keli deed wilde Durda (veels) te snel nadoen.
userkelidurda | 1844 forumberichten
Vrijdag 17 mei 2013 | 16:29 uur
Borka loopt wel de trap op maar ook niet naar beneden,Milo gaat niet naar boven die moet ik dragen zowel op als af.Ze zijn alle twee 9 jaar.
userfenny bakker | 250 forumberichten
Vrijdag 17 mei 2013 | 17:17 uur
Mijn hondjes hebben het eerste levensjaar niet trap gelopen vanwege de nog groeiende gewrichten.
Tommy ging daarna al snel zelf de trap op en af. Ollie durfde wel de trap op maar niet af.
Ik heb toen met de riem geoefend. Voor hem de trap af en toen zachtjes aan de lijn getrokken. Hij verzette zich eerst heftig. Veel geduld gehad totdat hij zelf de trap af ging. Niet trekken maar zachtjes spanning op de lijn en zelf laten lopen. Nu rent hij de trap op en af
usercarolien1967 (Tommy en Ollie) | 3228 forumberichten
Vrijdag 17 mei 2013 | 17:47 uur
k zal nog wat afwachten dan met trap afkomen aan te leren, t zal wel vanzelf gaan dan misschien. hij sta boven aan de trap wel te blaffen want toby is dan wel al naar beneden,
usermoonen | 7 forumberichten
Vrijdag 17 mei 2013 | 18:53 uur
Onze char loopt wel naar boven maar niet naar beneden
usercavaliertjes3 | 2013 forumberichten
Vrijdag 17 mei 2013 | 19:29 uur

Sem bijna 5 loopt trappen op en af ivm oa een appartement. Wat ik weet van pups...1 maand 1 trapje...2 maanden mogen ze 2 tredes lopen, 10maanden, 10 trapjes enz. Niet handig om gezien zijn leeftijd zoveel trappen nog te lopen...
Hoe je dit kan leren....ehmz misschien met een brokje per tree als ie iets ouder is??
userVrouwtje van Sem | Inactief
Vrijdag 17 mei 2013 | 23:41 uur
Vrouwtje van sem, volgens mij is dat onzin wat je zegt. Wandelen gaat 5min per maand.
Traplopen is enorm belastend voor n hond en zeker in de groei, dus het eerste jaar.
Bij mij mogen ze eigenlijk nu nog geen traplopen maar zeker het eerste jaar niet. Zo groot is een cavalier niet dus als t eens nodig is worden ze getild...
userCin | 3068 forumberichten
Vrijdag 17 mei 2013 | 23:56 uur
Bericht is gewijzigd op vrijdag 17 mei 2013 om 23:56 uur

Eh nou heb Twinkel maanden moeten tillen , eigenlijk tot een jaar en geloof me dat ik er echt rugklachten van heb overgehouden...
Zaterdag 18 mei 2013 | 00:09 uur
Duke wil zijn waar wij zijn dus als ik boven ben dan wil hij ook. Eerst was het niet verder dan de eerste trede, heel lief wachten, toen werd het de tweede trede, derde trede maar terug lukt hm niet dus dan springt hij en gisteren sloeg hij heel wat tredes over en zat hij ineens op de vierde trede van boven! Heel bang dat hij toen ook ging springen maar tging goed, hij wachte geduldig tot ik hm pakte
userLeendert❤Marthe and Duke! | 120 forumberichten
Zaterdag 18 mei 2013 | 05:54 uur
Onze honden mogen niet traplopen of van schoot springen. Dat adviseer ik ook aan mensen die een pupje hebben gekocht.
userphoebe | 531 forumberichten
Zaterdag 18 mei 2013 | 06:05 uur
Wij hebben traphekjes geplaatst anders lopen ze de hele dag op en neer....
Zaterdag 18 mei 2013 | 10:30 uur
Ik heb Lizz tot een maand of 9 de trappen op en af getild... en daarna ging ze zelf naar boven en tot een jaar heb ik haar de trap af getild ( af is slechter) Nu rennen ze samen naar 3 hoog en naar beneden...
userjackie1970 | 2568 forumberichten
Zaterdag 18 mei 2013 | 10:37 uur
Inderdaad hun de eerst komende maanden op -en afdragen . Noya is 11 maand oud en kan hem wel omhoog. Maar naar omlaag, uh uh vergeet het maar. Maar ik panikeer niet. Ze weegt niet zodanig veel dus het oppakken is maar een kleintje. En nog goed voor haar spiertjes. Ze zal er wel afgaan als ze er klaar voor is. De oudste 3 doen het natuurlijk wel .
usershellxmana | 96 forumberichten
Zaterdag 18 mei 2013 | 10:43 uur
Bericht is gewijzigd op zaterdag 18 mei 2013 om 10:44 uur

Ik vind het sowieso niet goed dat Ramses traploopt. Toen hij pup was al helemaal niet, maar ook nu niet. Ik zit niet te wachten op versleten gewrichten. Waarom zou je willen dat je hond traploopt?
Wij hebben ook onderaan de eerste trap een traphekje.
userNoëlle&Ramses | 344 forumberichten
Zaterdag 18 mei 2013 | 12:21 uur
Noon,ze moeten bij mij wel trap lopen ik woon in een flat op 3 hoog zonder lift en ga niet 4 keer per dag met 2 honden op me arm de trap op en af
userjackie1970 | 2568 forumberichten
Zaterdag 18 mei 2013 | 12:24 uur
Bij ons komen de honden niet boven.
Ze kunnen wel 100x willen zijn waar wij zijn, maar het gebeurt gewoon niet.
Ze hebben hierin niks te willen.
Ik ben hun baasje en weet dat traplopen niet goed voor ze is.
userBiekje | 368 forumberichten
Zaterdag 18 mei 2013 | 12:38 uur
Ze mogen ook niet van schoot springen. Bij de eerste neiging van "ik wil weg" zet ik zeop de grond.

Voorkomen is beter dan genezen. Maarja, als je 3 hoog woont op een flatje kan ik me dat zeker wel voorstellen.
userphoebe | 531 forumberichten
Zaterdag 18 mei 2013 | 15:28 uur

@ cin...ik heb dit gehoord van 2 verschillende fokkers...meer weet ik er ook niet over. Maar als het niet hoeft zal ik het ook niet aanraden
Zaterdag 18 mei 2013 | 18:24 uur
Bericht is gewijzigd op zaterdag 18 mei 2013 om 18:25 uur

@ Phoebe: dat heb ik ook meegekregen van de fokker van Styll: Geen trappen lopen!!
Is niet goed! Bij de wandelingen hoor ik wel: vooral niet van de trappen af en inderdaad niet van schoot springen.
Het is inderdaad lastig, vooral als je in een flat woont........
Styll komt in ieder geval nooit boven.
Oh ja als hij onder de douche moet, maar dan til ik hem op
userMinke, bazinnetje van Eliza | 1727 forumberichten
Zaterdag 18 mei 2013 | 20:22 uur
Bij ons kan sindra zelf de trap op en af. Sofie kan hem alleen maar op. Ik probeer het te voorkomen omdat weet dat het niet goed is. Maar helemaal voorkomen kan ik het niet. Als de deur naar boven toe open staat en een van mijn dochters is boven willen de honden nog wel eens naar boven sloffen om bij ze te zijn. Gezelligheidsdieren.
userAngela Bloemers | 130 forumberichten
Maandag 20 mei 2013 | 09:48 uur

Bericht is gewijzigd op maandag 20 mei 2013 om 09:50 uur

Over traplopen circuleren inderdaad verschillende meningen. Denk dat iedereen dit voor zichzelf moet uitmaken. Ben naar de hondenschool geweest met mijn hondje en traplopen was één van de technieken die ze daar leerden.
Nou - kan zijn dat ik verkeerd ben natuurlijk - maar ik was daar helemaal geen voorstander van. Ik woon in een appartementsgebouw en wou niet dat, wanneer Milo in de tussenhal was - hij of naar boven of naar beneden zou lopen op eigen houtje. Vind bovendien die trappenhal en die open zijleuningen veel te gevaarlijk!
Had ook opgemerkt dat hij bang was van die trappen op de hondenschool.
Heb hem dit dus nooit geleerd en tot nu toe heb ik er nog geen spijt van.
Enige nadeel natuurlijk is dat wanneer de lift kapot is, ik hem 2 verdiepingen moet dragen. Man toch, en dat in mijn oude dag .
userLouisette | Inactief
Dinsdag 21 mei 2013 | 14:14 uur
hier heb ik ook geen keus, Keli en Durda wegen beiden ongeveer 13 kg dus met 26 kg onder mijn armen een trap op of af redt ik echt niet en ik woon in een maisonette dus 1 trap moeten ze iig op verder alleen als ze onder de douche gaan naar de 2e verdieping. Heb wel traphekjes zodat ze niet de hele dag op en af gaan (zeker niet als ik er niet ben)
userkelidurda | 1844 forumberichten
Dinsdag 21 mei 2013 | 14:27 uur
Hier word gewoon trap gelopen als het nodig is en ook van schoot gesprongen.
Doe ook met Lizzie behendigheid. Daar klautert ze ook een schutting op en springt ze over hindernissen.

Maar als pup heeft ze dit niet gemogen. Die 4 treden om het appartement toendertijd in te komen werd ze netjes getild.

Django vermijd uit zichzelf de trap en dat is prima. Soms moet hij er toch aan, als hij gedoucht moet worden. Ik kan zijn 12 tegenstribbelende kilo's niet altijd tillen.
userJennifer (Django&Lizzie) | 1014 forumberichten
Dinsdag 21 mei 2013 | 15:39 uur
Hier wordt door geen ene hond trap gelopen. Moet er niet aan denken dat er eentje naar beneden valt.
userThe Spitfire Dragons | 989 forumberichten
Dinsdag 21 mei 2013 | 16:05 uur
Dat was ook een beetje mijn vraag, op behendigheid moet een hondje toch ook springen en trap op, kan dat dan geen kwaad? Daisy klimt de trap wel op maar naar beneden draag ik haar liever. En ze springt ook van de bank of van schoot, zonder problemen of moeite. Is dat nou echt zo schadelijk dan?
userThea en Daisy | 1908 forumberichten
Dinsdag 21 mei 2013 | 16:25 uur

Hier springt sem ook de bank op en af...de trap op en af....al te best is het denk ik niet...zeker omdat cavaliers natuurlijk ook snel gevoelig zijn voor die knietjes van hun maar altijd helemaal voorkomen...

Om een reactie toe te voegen, moet je eerst inloggen.

Homepage | Sitemap | Contact | Colofon | Veel gestelde vragen | Hondenpage | brabbels