Homepage | Inloggen | Registreren |

Degeneratieve myelopathie (DM)

Dit topic hoort bij het dossier: Medisch

Donderdag 24 augustus 2017 | 14:25 uur
Hallo,
Mijn oudste Cav, Charlotte heft sinds 6 weken verlies van kracht en verlamming van de achterhand. We zijn door verschillende onderzoeken en behandelingen heen, van corticosteroids en rust,fysiotherapie en meest recent rontgenfoto, CT scan en MRI. Op alle scans is geen duidelijke verklaring voor haar parese. Bij de kliniek in Belgie waar de CT en MRI scan is bloed onderzoek verricht naar de gene die DM (een sort honden ALS) veroorzakt. Indien ze dit heft zou het inhouden dat zij langzaam steeds meer parese zou krijgen. Er is geen behandeling hiervoor (net als bij mensen, trouwens). Het schijnt niet zo vaak voor te komen in Cavs en ik ben benieuwd of iemand hier ervaring mee heeft?
Groetjes en bedankt, Suz en Charlotte
userSuzy T | 21 forumberichten

Om een reactie toe te voegen, moet je eerst inloggen.

Donderdag 24 augustus 2017 | 17:18 uur
Onze Gipsy heeft vorig jaar ook zoiets gehad.
Achterhand die (bijna)omviel en geen gevoel in de achter pootjes.
De DA heeft toen een ontstekingsremmer toegedient en gelukkig ging het toen wel over.
Sindsdien geen symptomen meer gezien.Wel werd ons verteld dat als de medicatie niet aansloeg het hartje nog een oorzaak kan zijn (hij heeft een duidelijke hartruis)
Wat wel is overgebleven is dat hij niet meer met zijn oogjes kan knipperen.Die kunnen dus niet meer helemaal dicht(ook niet tijdens het slapen).Ik vermoed dat het toch iets in de hersentjes geweest moet zijn.
user*Tessa* | 9 forumberichten
Zondag 27 augustus 2017 | 18:36 uur
geen foto

Heb hier geen ervaring mee, maar wil jullie sterkte wensen, met dit verdrietige voor val.
userC J Wisse | 1497 forumberichten
Zondag 27 augustus 2017 | 20:33 uur
Bericht is gewijzigd op zondag 27 augustus 2017 om 20:34 uur

Heel veel sterkte en wijsheid. Misschien is het wel een ontsteking. Ik hoop dat het van voorbij gaande aard is.
userAns Rutte | 569 forumberichten
Woensdag 30 augustus 2017 | 01:45 uur
Bericht is gewijzigd op woensdag 30 augustus 2017 om 20:27 uur

Ik hoop dat het dit niet is, ik wist ook niet dat dit bestond. Heel veel sterkte gewenst in ieder geval.
Ik lees nu dat het ook niet te genezen is dus als dit het wel is dan is dat erg triest.
userThea 🌟Daisy🌟Lily ❤Rosa | 4850 forumberichten
Woensdag 30 augustus 2017 | 07:55 uur
Het is nog een vermoeden van onze DA, puur omdat alle andere mogelijke diagnoses zijn uitgesloten met CT/MRI scans, Rontgen en andere onderzoek. DM komt vaakste voor bij Duitse Herders. We hebben sinds vorig week een rolstoel aangeschaft voor Charlotte - de mensen die het gemaakt hebben hebben in 17 jaar bedrijfsvoering nog nooit een Cav met DM gezien. Later deze week mag ik bellen voor uitslag van genetisch onderzoek - dit zou laten zien of onze Charlotte gendrager is van de SOD1 gen, die wijst op DM....
Woensdag 30 augustus 2017 | 09:46 uur
Misschien dat je hier nog iets aan hebt?
http://cavalierhealth.org/dm.htm
Staat een heel stuk over de cavalier en DM.
user*Tessa* | 9 forumberichten
Woensdag 30 augustus 2017 | 13:41 uur
Dank je wel! Hoe meer info hoe beter. Inmiddels leert Charlotte best snel hoe ze de rolstoel moet gebruiken. We zijn momenteel in Zuid Frab=nkrijk op vakantie en worden enigzins blikvanger in het lokale badplaats!!
Zaterdag 23 september 2017 | 11:53 uur
Hoe gaat het met Charlotte nu?
Maandag 25 september 2017 | 00:17 uur
Ik herken het wel. Alle 4 cavaliers waar wij afscheid van hebben hadden een verlamde achterhand. Ik heb het niet laten onderzoeken maar vind het erg verdacht. Shania was bijna 10 jaar, Laika 15,5 jaar, Ilse 13,5 jaar en Chantal ruim 13 jaar.
userEsther Zwaagstra | 2296 forumberichten
Donderdag 28 september 2017 | 01:44 uur
Helaas is Charlotte op 6 september in alle rust ingeslapen. MRI/CT scan heeft alle andere pathologie uitgesloten en genetisch onderzoek wees uit dat ze drager was van de gene dat DM kan veroorzaken.
We zijn samen met Charlotte op een laatste vakantie (samen met haar 'zusjes' en een hondenrolstoel) maar in de laatste dagen van vakantie begon ze uitval te hebben van de voorpoten. Dit, naast hoesten en een schore blaf wees dat de verlamming steeds hoger kwam. Dan isinslapen helaas het enige optie...
Donderdag 28 september 2017 | 06:59 uur
Heel veel sterkte met het verlies van jullie dierbare Charlotte
userKelly en Andy | 60 forumberichten
Donderdag 28 september 2017 | 07:55 uur
Oh wat is dat snel gegaan zeg! Onvoorstelbaar. Heel veel sterkte toegewenst. Rust zacht Charlotte
Donderdag 28 september 2017 | 13:01 uur
Heel veel sterkte met het verlies van jullie lieve Charlotte.
user💖 Sacha & Nicky 💖 | 2166 forumberichten
Donderdag 28 september 2017 | 14:41 uur
dank jullie wel voor deze lieve reacties. Ik zag onze C steeds meer inleveren door de zomer heen en zag ook goed wanneer ze het echt niet meer aankon.
We missen haar heel erg.
Vrijdag 29 september 2017 | 19:04 uur
Heel veel sterkte met het verlies van jullie Charlotte.
userAns Rutte | 569 forumberichten
Vrijdag 29 september 2017 | 21:51 uur
Heel veel sterkte toegewenst!
userMinke met Eliza en Joy | 2533 forumberichten

Om een reactie toe te voegen, moet je eerst inloggen.

Homepage | Sitemap | Contact | Colofon | Veel gestelde vragen | Hondenpage