Homepage | Inloggen | Registreren |

Bang van bijna alles

Dit topic hoort bij het dossier: Opvoeding & Gedrag

Woensdag 31 januari 2018 | 10:45 uur
Ons Boke is een teefje van 3 jaar en is bang van bijna alles: waaiende plastiek, dichtwaaiende deuren, lage toongeluiden tot zelfs speelgoed. We dachten dat dit er wel zou uitgroeien. Helaas. Ondanks verschillende speelgoedjes durft ze maar met 1 ding spelen: een rubberen balletje om te apporteren. Op straat is ze rustig en vriendelijk voor iedereen, maar voor de meeste honden gaat ze toch een beetje rond. In de auto geen probleem. Is hier nog wat aan te doen? Bedankt alvast. Danny
userBoke | 3 forumberichten

Om een reactie toe te voegen, moet je eerst inloggen.

Woensdag 31 januari 2018 | 19:55 uur
Hoi, herkenbaar, ik heb een angsthaas van bijna 2 jaar, ik woon aan de kust en met wind, rennend met staart tussen poten rennend richting weer snel naar binnen of naar straat waar huis staat.
Elk geluid, springt ze zowat met vier poten de lucht in.
Grote ogen , staart veel tussen achter poten, oren plat en versnelde hartslag.

Ik denk zelf dat ik een hoog sensitieve drol heb met pip.
Ik heb een 2 maanden Bach druppels laten maken echter zag weinig verschil.
Ik heb wel nu een tuigje, dat voelt wellicht steviger om borstkas. Er zijn ook speciale hempjes voor bange honden, misschien ga ik dat nog eens kopen.
Nu steun ik pip, moedig haar aan en doe toch alles , ook met regen en wind ,... maar zei denkt, maf mens,... ik wil een ding , thuis zijn!

Ik weet niet of pip minder sensitief wordt, vermoed echter van niet . Aard van het beestje .
userMoniquemanon | 404 forumberichten
Woensdag 31 januari 2018 | 22:11 uur
Onze Amber is niet bang voor alles, maar wel bang van andere honden en drukke kinderen. Speelgoed is ze niet bang voor, maar daar doet ze niks mee.
We hebben haar vanaf anderhalf jaar, dus wat ze daarvoor heeft meegemaakt weten wij niet. Ik ben met haar op hondencursus geweest, waar zelfs de instructrice zich stoorde aan het feit dat Amber zo bang was voor alle honden, groot en klein. Jong en oud. Zij vond dat Amber maar moest snappen dat het "leuk" is om met andere honden te spelen. Ook in de buurt heb ik haar laten kennismaken met buurthonden. Die dan prompt wat ruw waren, waardoor ze nòg banger werd... Op een gegeven moment heb ik het opgegeven en geaccepteerd dat Amber een "mensen-hondje" is i.p.v. een Honden-hondje...
Zodra ze aandacht krijgt van volwassenen is het goed. Kinderen oké, zolang ze haar rustig benaderen..
Amber wordt 12 dus wij hebben haar angst nooit kunnen wegnemen..
userMayke en Amber | 1356 forumberichten
Donderdag 1 februari 2018 | 14:49 uur
Bericht is gewijzigd op donderdag 1 februari 2018 om 14:51 uur

Wat voor reactie geven jullie als ze bang is? En hersteld ze ook snel? Gebeurt het veel op de wandeling en wat voor lijn gebruiken jullie?

En is Boke gesteriliseerd en op welke leeftijd?

Ik stel deze vragen om meer duidelijkheid te krijgen over bepaalde dingen die voor ons niet altijd zo zwaar tillen maar misschien wel impact hebben op haar gestel. Als ik de antwoorden van je krijg dan kan ik ook oplossingen aandragen.
userEsther Zwaagstra | 2297 forumberichten
Donderdag 1 februari 2018 | 17:29 uur
Hallo Esther, wij besteden zo goed als geen aandacht aan bange momenten. De reactie is wel snel over maar voor grotere honden blijft de angst wel.
Boke is gestereliseerd na de eerste loopsheid, als ze ongeveer 6 maand oud was.
Misschien moeten wij ons erbij neerleggen dat het een mensenhondje is, dan is het zo, maar dat ze niet durft te spelen behalve met het balletje, vind ik wel erg voor haar. Ze beweegt dan te weinig en slaapt dus veel ipv te spelen en ravotten. Ik blijf hopen. Danny
userBoke | 3 forumberichten
Vrijdag 2 februari 2018 | 00:02 uur
Maar misschien moet je haar juist wél aandacht en steun geven op die momenten. Dan krijgt ze het gevoel dat jij als haar baas er voor haar bent. Maar Esther is hier kundiger in dus ik ben benieuwd
userThea 🌟Daisy🌟Lily ❤Rosa | 4954 forumberichten
Vrijdag 2 februari 2018 | 13:04 uur
Ach, ik probeer angst zoveel mogelijk te negeren en moedig aan tot. Heldhaftig gedrag. Ik bemoedig haar daar in, en prijs haar de hemel in. Ik lig soms zomaar een half uurtje op de grond en speel spelletjes met verstopppen bal onder een handdoek.
Als ze het eronder vind en ik blijf ernaast liggen, prijs ik haar en beloon haar met complimenten. Je ziet de angst licht verdwijnen, en haar straat gaat ook op en neer. Ze ontdooit en bij herhalen , van steeds het zelfde , zie ik pip wel groeien.
Ze knap hiervan op en wordt iets verzekerder.
Wel blijft het zo dat ze aandachtig is voor andere zaken, als ik pech heb, en de buurman laat iets vallen of er is getoeter van buiten,..... moet ik weer vooraf beginnen met deze opbouw.
Ze is hyper gevoelig, hoort alles en schrikt snel.
Zo leuk lijkt mij dat niet voor haarzelf ,.. dus ik blijf het doen, omdat ze dan echt even een hele leuk tijd heeft.
Maar ik leef ook , op mijn tenen lopen wil ik niet en soms valt er een thee lepel,... en zucht, zij schrikt zich rot, en rent ergens achter van schrik.

userMoniquemanon | 404 forumberichten
Vrijdag 2 februari 2018 | 19:01 uur
geen foto

Ik denk ook dat je moet aan moedigen....de hemel in prijzen als iets goed gaat.
Bij chico, toen hij bij de dierenbescherming vandaan kwam, was het net een vlieger aan een lijn, heus een stuiterbal was er nog eenmakie bij.
Maar door hem antosiast te steunen, en aanmoedigen.......dat kost tijd en heeeeeel veel geduld, en vergeet de grote dosis liefde niet..........maar je kunt ver komen hoor.
userC J Wisse | 1606 forumberichten

Om een reactie toe te voegen, moet je eerst inloggen.

Homepage | Sitemap | Contact | Colofon | Veel gestelde vragen | Hondenpage