Inloggen |
|
|
Nog niet geregistreerd? |
|
Heb je nog geen account aangemaakt? Dan moet je je eerst registeren. |
|
|
ernstige hartuis/fortekort sufheid | Marissa (gast) ip: 77.248.200.*** | Mijn cavaliertje moby is bijna 7 jaar en vorige maand ben ik naar de dierenarts geweest, eigenlijk voor z´n inenting, maar hij bleek een hele ernstige hartruis te hebben. De laatste tijd moest ie steeds zo kuchen alsof er iets in z´n keel zat dat ie er uit probeerde te krijgen.
Afgelopen zaterdag avond kreeg ie het opeens heel erg benauwd, en kreeg haast geen adem meer. Hij kon overdag ook niet meer liggen en hij had ook geen zin meer in snoepjes. Die benauwdheid was s´ochtends weg, maar hij was zo suf en kon bijna niets meer.
Zondag ben ik met spoed naar de DA geweest en ze wilde even naar z´n longen luisteren, maar dat ging niet omdat z´n hart zo´n herrie maakte. Hij kreeg toen een furosoral spuitje die gelijk werkte tegen die benauwdheid.
Ik heb Furosoral (plaspillen) gekregen. 2X een halfje per dag. En ik heb Fortekort 5 gekregen. Daarvan mag ie een halfje per dag.
De benauwdheid en dat kuchen is nu weg, giste was ie zo suf en sloom. Hij kon echt bijna niets, hij ging steeds in z'n mand en er weer uit en er weer in. Hij at en dronk wel gewoon.
Maar met uitlaten was ie echt niet zichzelf. Normaal rent ie als een speer en nu sukkelde ie een beetje. En als ie normaal een andere hond zag was ie gelijk vertrokken, maar gister deed het m niks.
Vandaag heeft ie dan een hartfilmpje gehad, om te kijken of er nog meer problemen zijn en om de toestand van het hart te bekijken.
Maar het blijkt dat het hart zo lang op meer dan 100% heeft moeten werken dat het zich al heeft aangepast aan die grote inspanningen. Het is dus niet meer te herstellen, maar door de medicatie gaat het aftakelen wel minder snel.
HIj krijgt nu dus die furosoral en fortekort 5. Waarschijnlijk gaat die loomheid wel weg. In de bijsluiter stond dat het de eerste paar dagen sterk bloeddrukverlagend is.
Maar toen ik hem net ophaalde bij de DA was ie eigenlijk al meer zichzelf. Ik had lekkere stukje vlees en die staart scheen nergens last van te hebben!
Maar misschien was dat ook wel omdattie vanmorgen nog niet die fortekort had gehad, waar ie dus zo suf van wordt.
Wie heeft er ook fortekort 5 en geef je het dan in de ochtend of in de avond?
Ik denk dat ik het beter in de avond kan geven, voor die gaat slapen want dan kan die 'snachts lekker slapen en issie overdag misschien niet zo loom.
Vrijdag moet ik laten weten of ie alweer meer zichzelf is en over 10 dagen moet ie op controle om te kijken of de medicatie aanslaat of dat ie misschien een sterker hartmedicijn moet krijgen.
Ik hoop het wel, want ik vind het zo zielig als ie zich niet goed voelt.
Tuesday 29 April 2008 om 15:22 uur |

| Eske | Billy krijgt hier iedere ochtend , zijn fortekor .
Toen wij billy kregen mankeerde hij vanalles en waaronder ook een stevige hartruis.
Zijn hart klinkt als een golvende zee, een normale hartslag is bijna niet meer te horen .
Billy doet het nu al bijna twee jaar heel goed op de fortekor.
Hij heeft eenmaal een tijdje furo erbij genomen omdat hij ook weer aan het hoesten ging .
Toen dat hoesten weg was zijn we weer gestopt met de furo en tot nu toe gaat het heel goed met hem.
Volgende maand word hij dan ook alweer 11 jaar.
Billy krijgt hier dus s'ochtends zijn fortekor. Tuesday 29 April 2008 om 15:46 uur
| | Gunnar's, Jeppe's en Pezzo's Nynke | Gunnar krijgt de Fortekor ook 's ochtends. Ik koop Fortekor 20 en deel de tabletjes zelf in 4 stukjes. Dat scheelt een hele hoop geld !! Gunnar is 12 jaar en krijgt de Fortekor al vanaf zijn 2e jaar. Is de hartruis nu pas ontdekt bij je hondje ?? Tuesday 29 April 2008 om 19:01 uur
| | marissa (gast) ip: 77.248.200.*** | Hay nynke,
Ja, eigenlijk heeft de dierenarts het nog nooit eerder over gehad. Maar we zitten nu bij een andere DA, dan een paar jaar geleden. Voor zover ik weet heeft die andere er ook nooit wat over gezegd.
Ik hoop dat moby net zo oud zal worden met de medicijnen als jou Gunnar. De net lag tie naast me op de bank en ik voelde z'n hart heel snel kloppen. Hij is ook heel onrustig, gaat ergens liggen en staat weer op om ergens aders te gaan liggen.
Heeft jou Gunnar dat ook of is dat misschien iets van de eerste paar dagen door de fortekor?
Ook heb ik nog een vraagje voor je:
Loop jij nog lange stukken met Gunnar ondanks zijn hartprobleem, ga je nog naar het bos en strand of niet meer?
alvast bedankt!
Tuesday 29 April 2008 om 22:23 uur
| | Gunnar's, Jeppe's en Pezzo's Nynke | Hoi Marissa, ik loop zeker wel drie kwartier tot een uur met de honden 's middags en dan loopt Gunnar gewoon mee. Wel achteraan, maar hij loopt wel !!! Ik geloof er niet in dat ik hem nu thuis moet laten, 'achter de geraniums', dat kan nooit goed zijn volgens mij. Juist de regelmatige beweging van het loslopen is goed volgens mij. Ik weet nog wel dat ik vroeger gewaarschuwd ben dat meelopen met de fiets niet goed is voor een hond met een hartkwaal. Wij gaan zeker nog naar bos en strand, vooral het strand vindt Gunnar geweldig !!! Ik denk dat hij in zijn vorige leven zeehond is geweest. Ik kan me niet meer herinneren of Gunnar onrustig was, hij slikt de Fortekor al 10 jaar. Sterkte ermee !!!! Tuesday 29 April 2008 om 22:28 uur
| | Sylvia Brünner | Hé bah! De acute benauwdheid zal wel over zijn en op het oog lijkt het rustig, maar het zou kunnen dat je hondje nog steeds kortademig is. Die onrust is daar toch een teken van. Zolang hij staat, is er "niets" aan de hand, maar als hij gaat liggen, speelt de benauwdheid weer op. Dat heen en weer geloop kost hem wel veel energie, die hij eigenlijk niet heeft. Het duurt ook meestal wel een tijdje eer je resultaat ziet van de hartmedicijnen. Als je het niet vertrouwd, gewoon naar DA terug. Het hart heeft het heel zwaar gehad en dat is niet zomaar verbeterd na een paar dagen fortekor en wat plaspillen. Ik heb ook een cavaliertje met erge hartruis gehad; en het duurde echt een tijdje eer zij goed was ingesteld op die medicijnen. Zij kon daarna toch weer meedoen met lange wandelingen. Het is moeilijk, want je moet de hond laten bepalen wat hij/zij nog kan en wil. Marissa, ik wens je heel veel sterkte. Groetjes, Sylvia Wednesday 30 April 2008 om 06:41 uur
| | gretha1960 | Ik wens jouw cavaliertje (én jou!) heel veel sterkte toe en hoop, dat de medicijnen snél hun goéde werk zullen gaan doen! Thursday 1 May 2008 om 15:57 uur
| | Gunnar's, Jeppe's en Pezzo's Nynke | Marissa, hoe gaat het nu??? Friday 2 May 2008 om 12:21 uur
Het gaat iets beter, zijn hart klopt niet meer zo snel en maakt ook niet meer zo'n herrie. Hij is nog wel een beetje down, maar ergens heb ik het idee dat hij zich ook een beetje aan kan stellen haha. Als ik met m ga wandelen issie wel wat actiever, gister kwamen we andere hondjes tegen en hij rende er als vanouds weer naartoe. Verder doettie eigenlijk alles een beetje op z'n gemakkie.
Traplopen doettie niet meer zo snel, dus dan til ik hem, aangezien hij boven slaapt. En hij springt ook niet meer op de bank.
HIj weet van zichzelf volgens mij wel wat hij wel en niet kan.
Ik zou vandaag even naar de DA bellen hoe het nu met hem ging, dus dat ga ik zo doen. Over 10 dagen op controle, ik hoop wel dat de medicijnen hun werk doen. Sowieso is de benauwdheid helemaal weg. En dat kuchen ook, dus die plaspillen werken in ieder geval goed!
Groetjes Marissa
Friday 2 May 2008 om 14:06 uur
| | Gunnar's, Jeppe's en Pezzo's Nynke | Dat is geweldig nieuws Marissa !!! Daar ben ik echt blij om !!! Friday 2 May 2008 om 15:17 uur
| | Marissa (gast) ip: 77.248.200.*** | Van de week ben ik weer naar de DA geweest voor controle, en ik vond dat er eigenlijk heel langzaam een beetje verbetering kwam in zijn doen en laten. De DA stelde voor om over te gaan op een hele fortekor per dag i.p.v een halfje. Dit is nu sinds eergisteren en zijn hart is al veel rustiger, nu moet je gewoon weer goed voelen om z'n hart te voelen en het gaat ook niet meer zo heel snel.
Waarschijnlijk is z'n hart er zo slecht aan toe dat het niet genoeg had aan een halfje per dag.
Ook moet ik de furosoral afbouwen, dus nu geef ik nog een halfje per dag en wanneer hij weer benauwd zou worden, zei de DA, kan ik hem weer geven.
Groetjes marissa
Thursday 8 May 2008 om 01:20 uur
| | Gunnar's, Jeppe's en Pezzo's Nynke | Maar hoeveel Fortekor geef je dan precies nu ?? ik begrijp 1 tabletje Fortekor 5 per dag?? Hou er wel rekening mee dat de hondjes met 'de' hartkwaal meer last hebben van de warmte he !! Thursday 8 May 2008 om 07:45 uur
Ja hij krijgt nu 1 tablet fortekor per dag ipv een half tablet.
Over een paar dagen moet ik weer op controle
Greets marissa
Friday 9 May 2008 om 01:11 uur
|
|