home | contact | statistieken | quiz | vrienden | fokkers

Inloggen

Inlognaam:
Wachtwoord:

Nog niet geregistreerd?

Heb je nog geen account aangemaakt? Dan moet je je eerst registeren.

honden fokken draait voorakl om de centen

Carla Camijn
AMSTERDAM - De hondenfokkerij in Nederland is een regelrecht drama waarbij het in belangrijke mate gaat om de eer en de centen en niet om de gezondheid van de honden Dat is de conclusie van Genetic Counseling Services (GCS), een expertisecentrum voor het fokken en houden van gezelschapsdieren naar aanleiding van een Brits onderzoek van de BBC over misstanden in de hondenfokkerij. Daaruit blijkt dat veel honden puur op uiterlijk worden gefokt, waardoor een groot aantal last krijgt van genetische ziektes. Kreupel De Dierenbescherming bevestigt dat er sprake is van dezelfde misstanden in Nederland en pleit voor strengere regels voor hondenfokkers. "Het is hier zelfs mogelijk om met een kreupele, dove en blinde hond te fokken", zegt woordvoerder Erwin Virginia. Het is een grensoverschrijdend probleem, aldus geneticus Ed J. Gubbels, verbonden aan GCS. In Nederland worden per jaar ongeveer 45.000 rashonden gefokt met een totale waarde van 32 miljoen euro. Uit onderzoek van Gubbels blijkt dat veertig procent hiervan kampt met erfelijke problemen. Een schrijnend voorbeeld is de erfelijke ziekte waarbij de schedel van de hond te klein is voor de hersens. "Bij het ras Cavalier King Charles heeft een op de acht deze aandoening. Uiteindelijk komen deze diertjes schreeuwend en kermend aan hun einde", zegt de geneticus. Volgens Gubbels heeft een kleine harde kern het voor het zeggen in de hondenfokkerij. "Minder dan acht procent fokt meer dan de helft van alle rashonden. De rest van vaak goed bedoelende hondeneigenaren richt zich op deze kleine groep. Met alle problemen van dien." Dat de hondenfokkers in Nederland te weinig aandacht hebben voor de gezondheid van de honden wordt bevestigd door Erwin Virginia van de Dierenbescherming. Volgens hem moeten er strengere regels komen. "Er zijn wel regels voor hondenfokkers, maar dat zijn regels die eisen stellen aan de omstandigheden waaronder gefokt wordt, zoals de grootte van de hokken." Op dit moment is het ministerie van Landbouw volgens Virginia bezig met een project dat een certificaat voor hondenfokkers verplicht stelt. Nederland telt ongeveer 1,7 miljoen honden, waarvan tussen de 8- en 900.000 rashonden. Dit stond in de telegraaf van 20 augustus
maandag 25 augustus 2008 om 17:42 uur

Bianca Stijf
te gek voor woorden natuurlijk. op welke leeftijd komt dit tot uiting? hoe merk je in het beginstadium dat probleem met de hersenen? gr bianca
maandag 25 augustus 2008 om 18:11 uur

Koraal
en ik hoop dat je bericht MAG BLIJVEN staan. Want ook hier zullen weer heel veel reacties op gaan komen. Ik heb begrepen dat je hier alleen maar de leuke dingen kwijt kan en al het andere wordt ER UITGEHAALd. Zo ook met mijn berichtjes, die niet kwetsend bedoeld waren de afgelopen week. Maar waarheden worden niet geaccepteerd. Ik neem bij deze afscheid van de page en heb er [ in korte tijd ] m,n buik van vol.
maandag 25 augustus 2008 om 19:01 uur

knuffelgek
ik weet niet wie dit alles moet controleren , de regering of andere instansies . het word waarschijnlijk toch niet aangepakt . ze weten natuurlijk allang dat dat slechte fokbeleid gaande is . neem nou alleen al die hele slechte fokfabrieken waar de hondjes het slecht hebben , daar word ook eens in de zoveel tijd weer eens over gepraat op tv etc . maar niemand die de boel eens echt goed aanpakt . dus deze ellende met al de slecht wordende ras honden nou daar maak ik me ook geen illusie over dat dat goedkomt . en ik snap natuurlijk wel dat er wel goede mensen zijn die zich hiervoor inzetten om de boel acceptabeler te laten worden , maar er blijven helaas een heleboel mensen over die het geen biet interresseerd hoe er gefokt word .
maandag 25 augustus 2008 om 19:28 uur

Metje m (gast) ip: 86.84.242.***
Gelukkig worden er steeds meer mensen wakker!!!!!!vr gr Metje M
maandag 25 augustus 2008 om 20:26 uur

ome joop
Sinds even ben ik lid van deze page om mijn verhaal eens te doen over mijn drie teefjes die op veel te jonge leeftijd overleden zijn aan erfelijke afwijkingen. De afgelopen week heb ik meegelezen en me zitten schamen dat ik lid ben van dit forum. Een ding wil ik hier nog over kwijt aan al diegene die zo graag schoonheid boven gezondheid zetten en liever met een mooie cavalier wandelen dan met een gezonde cavalier.>Ga bij de koop van een pup niet af op mooie bekers en kampioenschappen die de fokhonden behaald hebben. Bekers en kampioenschappen zijn geen garantie voor gezondheid. Op tentoonstellingen word alleen maar gekeurd op exterieur.
maandag 25 augustus 2008 om 20:47 uur

Carla Camijn
"de fokker" bestaat natuurlijk niet. Je hebt verschillende soorten. De broodfokker die het niks kan schelen wat er gebeurt met het ras. welke reu hij op welke teef gooit als het maar oplevert. De huiskamerfokker die de ballen van het ras afweet maar "een nestje" zo leuk vind voor de kids en de buurhond erop gooit die toevallig van hetzelfde ras is en zo'n leuke oogjes heeft. De huiskamerfokker die op vakantie wil naar Spanje en daar een nest een uitgelezen kans ter bekostiging voor vindt. En dan de mensen die fokken voor de eer. Die nietsontziend zijn, alleen maar willen scoren op de show, hoe dan ook. Dat zijn ook vaak de figuren die álle shows afkarren. Die sjoemelen met gezondheid; want winnen is belangrijker. En dan uiteindelijk de groep die fokt uit liefde voor het ras. Die verder kijken dan hun neus lang is en met zorg en oog voor alle details hun nesten fokken. Die honden uit durven te schakelen voor de fok,en ze dus niet puur als geldverdienmachientjes zien.
maandag 25 augustus 2008 om 20:53 uur

AMC
Weet je wat ik niet begrijp, op internet staan een fokker, puppykennel of zo, met alle hondenrassen die r zijn zo'n beetje, dus duidelijk broodfokker. Waarom doet de dierenbescherming hier niks aan? Even op marktplaats kijken en je haalt ze er zo uit. Dus asl hier niks aan gedaan wordt, hoe willen ze de fokkers aanpakken die zg op mooiheid fokken??
maandag 25 augustus 2008 om 21:58 uur

Metje M (gast) ip: 86.84.242.***
Ja Carla.....maar de groep die jij als laatste noemt is verdomd klein.vr gr Metje M
maandag 25 augustus 2008 om 22:20 uur

gast (gast) ip: 83.218.36.***
Carla jij fokt toch ook met cavaliertjes, doe jij dan alle testen??? En waarom open je nu weer een stukje over de telegraaf van 5 dagen oud, iedereen heeft dit toch al gelezen, en gereageerd alleen jij niet. En nu kom jij weer met een nieuw topic aanzetten. En JA HOOR daar hebben we metje m ook weer, je reageert nooit op topics maar als je de boel weer eens op kan blazen dan is metje m er weer bij. Mopper jij maar lekker op die anoniempjes maar vergeet niet jij bent er ook een.
maandag 25 augustus 2008 om 22:46 uur

Klopt ja...ik reageer op topics die IK belangrijk vind....net zoals er anderen zijn die juist op zulke topics niet durven te reageren.Daarbij krijgen ik en enkele anderen bij andere topics nooit geen antwoord op onze vragen,dus heeft het ook niet veel nut om te reageren. Het is mij en zo langzamerhand ook anderen wel duidelijk dat deze page èèn grote kliek is van fokkers en hun volgelingen,waarvan velen graag hun kop in het zand steken(excuses aan de WEL aardige mensen) Maar ga lekker zo door....vr gr Metje M
maandag 25 augustus 2008 om 23:41 uur

Oja....hoezo mopper ik op anoniempjes??????????
maandag 25 augustus 2008 om 23:42 uur

Carla Camijn
Ja ik test op alles en ja ik heb ook een hondje met sm en die sluit in idd uit voor de fok .ik zet dat van de telegraaf neer opmdat ik dat gisteren pas las duhhh
dinsdag 26 augustus 2008 om 07:49 uur

Domino & Bikkel
Ik ben geen fokker en ook geen volgeling. Ik ben gewoon een cavalierliefhebben.Met of zonder stamboom, mooi of lelijk, wel of niet gecastreerd/gesteriliseerd. Het maakt me niet uit. Maar dit forum begint me aardig te vervelen.
dinsdag 26 augustus 2008 om 09:03 uur

Gertruida (The Lovely Rose Cavaliers)
Metje, ik ben het niet eens met jou antwoord van , hier op de page is het een grote kliek met fokkers , dat is dus echt niet waar .En ik wens als fokker mij niet als een kliek te zien!
dinsdag 26 augustus 2008 om 09:37 uur

Een forum waarop het niet mogelijk is voor je mening uit te komen is gedoemd tot uit sterven....net als jammergenoeg veel (bewust???)fout gefokte hondenrassen.Ik heb nooit iemand persoonlijk aangevallen....degene die zich aangesproken voelen...tja???moeten die dan niet eens bij zichzelf te rade gaan???? Ik stop(ja ja hoera!!!)met reageren op dit forum....maar hoop dat misschien een heel klein beetje door mij,maar ook ...en vooral waarschijnlijk door programma's als op de bbc bij veel mensen de ogen geopend zijn !!!!!!!!!!!!!! Nogmaals en deze keer voor het laatst....nog steeds de vriendelijke groeten Metje M
dinsdag 26 augustus 2008 om 11:11 uur

anoniempje (gast) ip: 66.230.230.***
Zal het nu dan toch weer gezellig worden op dit forum met vriendelijke groet
dinsdag 26 augustus 2008 om 11:23 uur

knuffelgek
ik sluit me aan bij domino en bikkel . ik ben een gewoon persoon die thuis gek is op haar cavjes . en het in deze thuis situatie heel belangrijk vind dat de hondjes gezond zijn . ik vind het emotioneel heel zwaar als ze weer of nog steeds wat mankeren . maar gelukkig heb je ook de goede tijden . ik lees wel steeds de laatste tijd wel met verbazing dit forum . ik zal het wel niet begrijpen , maar er zijn steeds mensen die ruzie maken , en het hoe en waarom ontging me steeds . ik vond het eerst veel leuker als je vragen en antwoorden hebt over medische en of verzorging vande cav. , en leuke adviesen over het een en ander . ik hoop dat het geruzie wat minder word , en dat iedereen accepteerd dat we nu eenmmaal allemaal een andere mening hebben . en is dit forum er juist niet om elkaar een beetje te helpen ? de meesten die dit forum bezoeken doen dit toch ook in belang voor hun cavalier dacht ik ?
dinsdag 26 augustus 2008 om 12:13 uur

Ben (gast) ip: 212.123.0.***
Eigenlijk is het systeem van de hondenfokkerij , zoals dat een 150jaar geleden werd bedacht door de aristocratie, foutief en de oorzaak van de huidige kwalen. De enige idealen zijn van uiterlijke aard zoals schoonheid en de rasstandaarden. Een goede hond is volgens dit uitgangspunt een mooie hond die voldoet aan de rasstandaard. Wat doen de rashondeliefhebbers. Zij proberen de rasstandaard en voorgaande kampioenen (de helden, goden van de fokkerij) na te bootsen door inteelt, het overmatig gebruiken van een kampioen dekreuen en steeds combineren van dezelfde kenmerken ongeacht of dit goed is voor de gezondheid. Vroeger had men waarschijnlijk te weinig inzicht om dit te beseffen. Eigenlijk mag je hond bij wijze van spreken 'op sterven na dood zijn' als hij prijzen wint is het een goede zelfs fantastische hond die iedereen wil gebruiken voor de fok. De rest kun je al raden Eigenlijk is dit dus pure decadentie dwz vorm is belangrijker dan de inhoud. Hiermee wil ik alleen zeggen dat de huidige fokkerij uitgaat van verkeerde premisse. De defnitie van een goede hond zou dus volgens mij moeten zijn gezond, voorgeschreven karakter, functioneel en dan pas mooi eerder als bijzaak. Men zou bijvoorbeeld kunnen voorschrijven dat een hond pas kampioen kan worden als hij/zij op 3jaar gestest is en vrij bevonden van erfelijke kwalen. Ongeteste honden of honden met bepaalde erfelijke ziekten kunnen zodus al geen kampioen worden. Ik besef dat ik het wit/zwart gesteld heb en dat er vele mensen waaronder veel fokkers alles willen doen voor het ras. Schoonheid is des mensen. Ook ik kijk dolgraag naar cavaliertjes, ga zelf naar shows en zou vereerd zijn mocht een kampioenhond één van mijn teefjes dekken. Daaraan moet ook ik werken. Nu is de gezondheid toch belangrijker. Hopelijk laat iedereen zijn hond testen want anders krijgen we weer te weinig honden waarmee te combineren valt en creeëren we weer andere problemen.
dinsdag 26 augustus 2008 om 12:34 uur

gretha1960
Ik kan me gehéél in de woorden van Monique van Domino & Bikkel aansluiten....ik word hier zó moe van nl.
dinsdag 26 augustus 2008 om 13:41 uur

Pagina | 1 | 2 |