home | contact | statistieken | quiz | vrienden | hondenforum

Inloggen

Inlognaam:
Wachtwoord:

Nog niet geregistreerd?

Heb je nog geen account aangemaakt? Dan moet je je eerst registeren.

honden fokken draait voorakl om de centen

Carla Camijn
AMSTERDAM - De hondenfokkerij in Nederland is een regelrecht drama waarbij het in belangrijke mate gaat om de eer en de centen en niet om de gezondheid van de honden Dat is de conclusie van Genetic Counseling Services (GCS), een expertisecentrum voor het fokken en houden van gezelschapsdieren naar aanleiding van een Brits onderzoek van de BBC over misstanden in de hondenfokkerij. Daaruit blijkt dat veel honden puur op uiterlijk worden gefokt, waardoor een groot aantal last krijgt van genetische ziektes. Kreupel De Dierenbescherming bevestigt dat er sprake is van dezelfde misstanden in Nederland en pleit voor strengere regels voor hondenfokkers. "Het is hier zelfs mogelijk om met een kreupele, dove en blinde hond te fokken", zegt woordvoerder Erwin Virginia. Het is een grensoverschrijdend probleem, aldus geneticus Ed J. Gubbels, verbonden aan GCS. In Nederland worden per jaar ongeveer 45.000 rashonden gefokt met een totale waarde van 32 miljoen euro. Uit onderzoek van Gubbels blijkt dat veertig procent hiervan kampt met erfelijke problemen. Een schrijnend voorbeeld is de erfelijke ziekte waarbij de schedel van de hond te klein is voor de hersens. "Bij het ras Cavalier King Charles heeft een op de acht deze aandoening. Uiteindelijk komen deze diertjes schreeuwend en kermend aan hun einde", zegt de geneticus. Volgens Gubbels heeft een kleine harde kern het voor het zeggen in de hondenfokkerij. "Minder dan acht procent fokt meer dan de helft van alle rashonden. De rest van vaak goed bedoelende hondeneigenaren richt zich op deze kleine groep. Met alle problemen van dien." Dat de hondenfokkers in Nederland te weinig aandacht hebben voor de gezondheid van de honden wordt bevestigd door Erwin Virginia van de Dierenbescherming. Volgens hem moeten er strengere regels komen. "Er zijn wel regels voor hondenfokkers, maar dat zijn regels die eisen stellen aan de omstandigheden waaronder gefokt wordt, zoals de grootte van de hokken." Op dit moment is het ministerie van Landbouw volgens Virginia bezig met een project dat een certificaat voor hondenfokkers verplicht stelt. Nederland telt ongeveer 1,7 miljoen honden, waarvan tussen de 8- en 900.000 rashonden. Dit stond in de telegraaf van 20 augustus
maandag 25 augustus 2008 om 17:42 uur

Anita van Morgan
Ik sluit mij er ook bij aan
dinsdag 26 augustus 2008 om 13:52 uur

Carla Camijn
Het is natuurlijk niet alleen de Cavalier maar er zijn nog tig andere rassen met specifieke fouten en aan doeningen. Zoals de Sharpei met zijn overmatige vellen .(is zo leuk als ze pup zijn) Of haast elke Berner die over het algemeen niet ouder meer wordt dan 6 jaar en de meeste sterven aan Kanker. Of de Buldog met zijn rare bouw en doorzakkenden pootjes en ga zo maar door,en niet te vergeten de theakop chiwawas's.De MENS BESLIST
dinsdag 26 augustus 2008 om 16:20 uur

anoniempje (gast) ip: 84.244.138.***
óók de docu gezien?
dinsdag 26 augustus 2008 om 18:06 uur

Henk Karmelk
Carla, je hebt groot gelijk. De mens beslist. . "For men who is made in the image of God, play's God in the images of himself. “HK. “want de mens die gemaakt is in het imago van God, speelt God in de imago’s van hem zelf."
woensdag 27 augustus 2008 om 07:54 uur

Dorien
Ja...een waarheid als een koe Henk. Onze DA zegt wel eens: haal een vuilnisbak lekker bij een gezellige boer vandaan en je hebt zelden problemen. Maar ja, dan raakt hij wel een hoop inkomsten kwijt. En het leuke van een rashond is dat je toch een beetje kunt voorzien wat voor hond het wordt qua karakter. Ik vind het heel moeilijk allemaal en ben blij dat ik geen fokker ben. Er zijn legio rassen die kampen met ernstige of minder ernstige gezondheidsproblemen maar die je toch heel vaak ziet rondhobbelen. Ik wens alle fokkers wijsheid toe!
woensdag 27 augustus 2008 om 11:37 uur

Bianca Stijf
Ook zijn er fokkers die wel gevoel hebben bij hun dieren, zo mijn broertje en zijn vrouw zij fokken met ridgebacks en nu is er pas een nestje geboren bij hun. Wat nu het probleem ze hebben een goede teef en die hebben ze laten dekken met een goede reu, alleen maar goede pups bij andere nestjes gehad. Dit nestje is helemaal fout gezien de schoonheid dan want ze zijn wel gezond! Een aantal hebben knikstaarten en witte vlekjes nu krijgen ze als advies van andere fokkers om de knikstaarten te breken!!! en het weer recht aan te laten groeien, zonder verdoving.Gelukkig doen zij dit niet en kunnen ze hun puppies wel kwijt in gezinnetjes die het niet uitmaakt dat hun hond een knikje in zijn staart heeft of een wit vlekje. Zo zijn er dus nog wel fokkers met gevoel....
woensdag 27 augustus 2008 om 13:55 uur

Henk Karmelk
Niet om het even hoor maar het fokken van Ridgebacks, is ook een met vele gezondheidsproblemen. Wat doet zij als er pups geboren worden zonder ridge??
woensdag 27 augustus 2008 om 14:46 uur

Olaf en Adinda
er zit in ieder ras wel wat.het is dan ook zeer vervelend,als je een hond heb die niet gezond is.ik denk dat ook wel de angst van iedere goede fokker is.vr gr Angela
woensdag 27 augustus 2008 om 21:44 uur

tinkelbel (gast) ip: 212.112.242.***
Zo angela, dat is lang geleden dat ik jou hier tegen kom. Er is zeker weer een nestje opkomst van je ongescande teven!
woensdag 27 augustus 2008 om 22:06 uur

franchipannie (gast) ip: 84.193.154.***
Ook ik sluit me aan bij domino en Bikkel
woensdag 27 augustus 2008 om 22:22 uur

Pagina | 1 | 2 |